kurang lebih



Terlebih gula dalam darah boleh menyebabkan diabetes.
terlebih kolesterol jadilah obesiti.
terlebih duit boleh ler buat pergi haji! :P
terlebih kasih sayang?
heh... jarang kedengaran.
selalu orang cakap pasal kurangnya kasih sayang.
seriously, terlebih might be worst dari terkurang. In some cases la. Except in platelet count. kurang platelet boleh sebabkan Idiopathic Thrombocytopenic Purpura (ITP) woo... Severe tu... 

            Ok stop melalut. Talk about lebih as ‘ter’ dekat depan.
            Specifically, terlebih kasih sayang.
            Itu yang ingin saya bicarakan.
            Terlebih kasih sayang pada harta benda dan juga manusia.
            I mean pada benda-benda yang berharga macam duit, rumah, kereta, motor, lappy…. J and so on. Lain orang lain benda yang dia sayang kan? Dah kalau saya tak ada kereta tak ke pelik kalau saya sayang kereta orang? Bukankah lebih baik andai saya menyerahkan kasih dan sayang saya pada Mr. Lappy saya… Heh… merapu lagi…

            Ok back to the main topic.
            Terlebih kasih sayang pada manusia.
Tak kisahlah, anak ke… mak ayah ke, kekasih ke, partner ke… sesiapa lah.
Mungkin lagi worst.
Tak percaya?
Kena percaya.

Based on pengalaman…
Either daripada pemerhatian sekeliling atau berlaku pada orang terdekat.
Kasih sayang yang berlebihan pada kanak-kanak contohnya mungkin akan beri kesan yang buruk? Err… ‘tidak baik’… is better I think.

Frankly speaking, saya tak mampu nak bayangkan apa akan jadi pada budak umur dua tahun yang pada ketika usianya sebegitu, dia telah pun diberi tab di tangan. Dah pandai tekan itu ini, tunjuk macam-macam benda yang dia suka macam altrauman even mulut baru pandai sebut ia sebagai ‘tomen’? Huh… dan yang buatkan saya sangat kagum, that boy dah pandai tekan-cari-tunjuk-ikut nyanyi sama-sama dengan those altrauman plus spiderman?; He called it as ‘semen’.
Sampai satu tahap saya just perhati je dia berlari-panjat kerusi-debuk orang sambil usung tab tu ke merata tempat sementara akal… ligat berputar memikirkan masa depan…
Seriously tak tercapai dek akal apa akan jadi lagi sepuluh tahun kedepan…Woa… takut weh…


Nak-nak dan-dan tu jugak mula terfikir. Macam mana nak didik anak lagi sepuluh tahun akan datang dengan teknologi yang pasti jauh lebih canggih?

Memang selama ini saya tak pernah nak fikir pasal benda-benda ni semua dan tak pernah pun nak bagi peluang pada diri untuk fikir sebab rasa diri ni masih muda remaja lagi. Sebab rasa saya berada di ‘zon yang selamat’. Benda tu masih jauh sebab masih ada abang dan kakak yang masih belum lepas tapi benda yang tersaksi ni memang mengganggu fikiran. Betullah, kita ni tengok benda sekeliling pun boleh menjana pemikiran asalkan kita tahu menyingkap yang tersirat.

Saya tertanya, macam mana nak ajar budak kecil umur dua tiga tahun supaya bila makan kena duduk dan bukannya kita sebagai ibu bapa? Heh… err… (orang yang lebih dewasa is better mungkin :P) tidak hanya mengikut rentak mereka yang tidak tahu apa-apa semata-mata yang pada setiap ketika hanya tahu bermain hinggakan makan dan minum pun sambil berlari.

Bagaimana pula untuk menundukkan kedegilannya yang inginkan bermacam-macam permainan yang sememangnya bukanlah keperluan tanpa perlu kita berkasar dalam bicara mahupun perbuatan. Untuk kita terangkan yang bukan semua benda yang kita nak kita akan dapat. Dalam bahasa kanak-kanak yang akan dia faham.

Lenggok bahasa yang sebagaimanakah yang harus digunakan untuk memberitahu apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dan jawapan apakah yang membolehkan mereka untuk faham kenapa tidak boleh? M     acam mana nak diterangkan tentang dosa pahala syurga dan neraka yang sememangnya tidak nampak supaya mereka bukan sahaja percaya tetapi yakin sebagaimana kita yakin dan percaya.

Macam mana pula untuk kita ajar mereka supaya sentiasa menghormati orang yang lebih tua as hormat bukan sekadar dengan mencium tangan ketika bersalam tapi lebih dari itu samada dalam tutur kata mahupun tingkah laku.

Aigoo…
Betul nak didik anak itu susah sekali! Anak bukan setakat untuk dijaga makan pakai kesihatan bla3… tapi untuk dididik akhlaknya menjadi soleh dengan didikan yang menerapkan akhlak Rasulullah sebagai ikutan. 
Seorang anak yang solehah belum tentu dapat melahirkan anak yang solehah juga kerana iman letaknya di hati dan tidak boleh diwarisi dari generasi ke generasi. Bukan inherited!
Kerana itulah didikan yang betul itu sangat perlu. Kritikal.
this and this might help. Untuk kita juga. 



Penciptaan manusia itu sesungguhnya tersangat unik. Allah cipta kita penuh dengan sifat kasih dan sayang tapi jangan sayangkan manusia sangat-sangat kerana ada yang lebih berhak memiliki kasih sayang kita lebih dari manusia.


sticky note: 












0 comments: