Tergantung Sepi - Prolog




“HARGANYA seringgit lapan puluh sen.” Bibirnya menghantar senyuman susulan ungkapan sebaris ayat pemberitahuan itu. Tiada reaksi yang dipamerkan oleh gadis yang sedang berdiri betul-betul di hadapannya. Sepasang mata coklat cair itu masih tunak memandangnya. Anak mata itu menikam pandangannya dalam sehingga hampir retak tembok yang memagari hati. Dia kaget. Keningnya dikerutkan sedikit dengan senyuman yang semakin mengendur.
            “Cik beli sebatang pen saja kan? Harganya seringgit lapan puluh sen,” beritahu satu suara lain untuk sekali lagi.
Dia berpaling memandang rakan di sebelahnya yang mengulang kembali ayat yang telah tiga kali disebut olehnya. Mungkin simpati sahabatnya itu tumpah buat dirinya tatkala melihatnya yang terkulat-kulat sedari tadi.


            Mindanya dapat menangkap gema suara yang berbeza. Dia tersentak. Bibirnya masih beku dari senyuman walau hanya secalit. Sekeping not merah yang sedari tadi digenggam sepantas kilat bertukar tangan. Matanya sudah beralih kepada tangan yang cekap menekan punat-punat pada mesin wang. Baki wang sebanyak lapan ringgit dua puluh sen yang dihulur cepat-cepat disambut sebelum dia dengan tergopoh-gapah membawa kaki menghampiri pintu tanpa sedikit pun berpaling. Dia menggigit bibir lalu jari telunjuk kanan dibawa ke dahi. Lantai dahi menjadi mangsa ketukan lagi. Segan!






p/s: Gambar tu pinjam. Suka sebab nampak unik. Entah. Kepada pemilik kaki itu;
You know who you are. If you happen to be here anyhow, i just would like to ask for your permission to use it here. heh. But then if you don't feel comfortable, just tell me. okay? 
No. I sincerely love the pic. 

0 comments: