SyiFa' BuAt SeKEpiNG HAti...



"Barangsiapa yang tidak meredhai qadha-Ku dan tidak bersabar atas bencana yang Aku timpakan atasnya, maka carilah Tuhan selain dari pada-Ku" (HR Thabrani)




belajar mengenal erti redha di sini 

"Adakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak Diuji? Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta  (dalam keimanannya)" (Surah Al-Ankabut: 2-3)

Ya Allah... sesungguhnya hidup ini hanyalah untuk seketika namun ujian dari-Mu hampir saja melemaskan aku ke dalam arus kesakitan yang akhirnya menjadikan aku insan yang alpa... lupa... 
apa itu redha... 
Ya Allah... aku mencari penawar pada setiap kelukaan namun aku hampa dalam pencarian...
aku mencari benih ketenangan namun aku kecewa dalam kesedihan...

satu saat aku seakan terpesona tatkala mata ini menatap Qalam-Mu...
 setiap kali bait-bait itu ku tutur
setiap kali itu jualah aku menemui jawapan pada pencarianku...
setiap kali itulah aku mengenal erti ketenangan....


*bila kita mengerti apa itu kehidupan kita tak akan pernah mempersoalkan kenapa adanya ujian...



0 comments: