harapan itu


lagi sekali.
segalanya perlu dimulakan dari awal.
ya. yang kosong itu.
bilamana diri tidak mampu kuat untuk punya kesabaran yang ampuh
ada sesuatu yang rapuh
pabila diri mula gelisah oleh amarah yang tak terkawal
ada sesuatu yang tertinggal.
Rabb...
untuk sekali lagi.
perlu aku mulai.
kerana silap ini
silapku sendiri.
lagi sekali aku gagal.
untuk kali ini aku kalah lagi.
tak ada siapa yang mampuku sandarkan harapan untuk mengingatkan
kerana hakikatnya segalanya tercatat indah dalam Al-Quran.
Ya Fattah...
bantulah...
kuatkanlah...
Ya Rabbul Izzati...
pinjamkanlah aku sekeping hati yang punya naluri
punya jiwa yang mengerti hakikat kehambaan
Ya A'lim
lembutkanlah hati yang kian mengeras bersama masa
kembalikan sekeping hati yang pernah Kau pinjamkan dulu
hati yang pantas terusik oleh olahan tasbih
hati yang cepat terbuai oleh indahnya tahmid
hati yang bisa menangis 
merintih penuh pengharapan kerana kuatnya pergantungan
Allah...
aku rindu akan tangisan penuh keinsafan
Allah...
harapan ini.
harapan dari hati.
yang tak sanggup lagi terus menyepi
dan cinta itu
semakin menjauh
berlalu
membawa rajuk yang tidak terpujuk.


0 comments: