Baru semalam kembali ke sini hati sudah mula merindui 
Rindu akan suasananya yang tenang
Rindu akan insan-insan tersayang

Nenek sudah menginjak usia emas lama dulu. 
Sudah semakin lemah. 
Dan setiap kali saya atau adik atau kakak ingin kembali ke tempat penghijrahan kami, dia akan bersedih hati. Hampir menitis air mata melihatkan keadaannya. 
Ayat sama yang diulang bersama mata yang berkaca-kaca setiap kali kaki ingin melangkah meninggalkan kampung halaman… dia akan ditinggalkan sendirian tanpa teman…
Oh nenek…
Jasadmu semakin dimamah usia. Kudratmu yang masih tersisa sedikit cuma. Namun kasih dan sayangmu tidak pernah usai.

Ibu ayah juga sama
Semakin hari  kudrat semakin merosot dihambat waktu 
namun kasih dan sayang yang terbias tidak pernah berkurangan. 
saya dapat lihat itu. 
dapat rasa. 
sungguh. 
kasih seorang ayah yang terlalu kasih.
hingga terkadang buatkan kami rimas.
rasa terkongkong.
hidup seakan diatur.
tapi...
bila saya renungi...
bermuhasabah. 
Allahurabbi...
takkan mungkin ada orang yang akan sayang saya sebagaimana dia.
mungkin tidak juga meski separuh saya.
kasih ibu membawa ke syurga kasih ayah takkan pernah pudar selamanya.
dan dalam kasih itulah saya lihat harapan.
harapan yang dibawa bersama masa.
dan harapan itulah yang cuba saya tunaikan.
dengan menafikan keinginan yang terpendam.
biarlah. moga dengan mencuba membahagiakan mereka saya akan rasai bahagia juga.
impian saya andai Dia izin, andai masih punya kesempatan lambat laun akan terlaksana juga
tidak terlalu cepat tidak juga terlambat tetapi pada ketika yang tepat
bilamana saya sudah siap.
dan Dia Yang Maha Mengetahui lebih tahu.

tidak terlontar hujah kasih yang tersisip
kerana sabdanya terlalu indah 
momennya teramat sepadan
bersatu mendakap waktu
berharap detik tidak pamit terburu-buru
kerana masih belum hilang hausnya
menghirup kasih seorang ayah
meneguk cinta seorang ibu



sticky note:
Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai usia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sesekali jangan engkau mengatakan kepada keduanya perkataan 'ah' dan janganlah engkau membentak mereka, dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik. Dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah : Wahai Tuhanku, sayangilah keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidik daku pada waktu kecil.
[Al-Israa': 23-24]

0 comments: