~saya 'sombong' ke?~

chill ^_^

Diam... itu ego... dan sombong ke?

Analogi:
~Do I have to say hi to those who say hello even though I meet him on the street and of course I’m not even know him at all. ~
sekadar analogi yang cuba menggambarkan keadaan sebenar
yang suasananya berbeza tapi main pointnya tetap sama
I'm not even know that person at all...
Tak salah nak jadi peramah tapi jangan nak peramah sangat yang tak bertempat takut mengundang padah. Banyak udang banyak garam, banyak orang banyak ragam. Ingat tu. 

huh... tak faham betul...

'sombong' yang bertempat dan bermatlamat
tak salah rasanya...
bukan untuk menjaga wibawa
tapi untuk menjaga hati dan jiwa
bukan untuk berlagak bagus segala 
tapi untuk memelihara maruah yang teramat berharga

“Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri. “ ( Luqman:18)

“Negeri akhirat itu Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerusakan di (muka) bumi. Dan kesudahan (yang baik) itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa.” (QS. Al Qashash:83)



jujur... saya memang 'sombong'
tapi bukan pada semua
saya 'sombong' pada yang sepatutnya
bukan sombong yang angkuh, bangga diri, riak dan berlagak
tapi 'sombong' bagi orang yang memberi label
'sombong' yang pada dia bila saya mendiamkan diri walhal saya memang begini 
'sombong' yang pada dia bila saya menghindarkan diri dari orang tak dikenali

sticky note;
biar apa orang nak kata asal kita tahu Dia memahami kita
moga Dia redha pada kita
juga pada yang mencipta tafsir pada diri

0 comments: